Σχεδιασμός ιστοσελίδας είναι η προεργασία που πρέπει να πραγματοποιηθεί πριν προχωρήσετε με την κατασκευή ιστοσελίδας, website & eshop και αποτελεί το Α και το Ω για τη σωστή δόμηση και αποδοτική λειτουργία της. Θα σας βοηθήσει να κατασκευάσετε σε γερές βάσεις έναν ιστότοπο ικανό να πετύχει τους σκοπούς σας. Άλλωστε ο σωστός σχεδιασμός είναι το κλειδί της επιτυχίας σε κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα.
Ο σχεδιασμός ιστοσελίδας δεν απαιτεί εξειδικευμένες τεχνικές γνώσεις, ούτε χρειάζεται η χρήση html, PHP ή κάποιας άλλης γλώσσας προγραμματισμού για να ολοκληρωθεί με επιτυχία.
Ο οδηγός απευθύνεται σε αρχάριους και έχει σκοπό να βοηθήσει στην κατασκευή ιστοσελίδας, website & eshop.
Τι περιλαμβάνει ο σχεδιασμός ιστοσελίδας, website & eshop
Για να είναι σωστός ο σχεδιασμός ιστοσελίδας πρέπει να καθορίζονται:
- Ο σκοπός κατασκευής του website ή eshop
- Τι κάνει ο ανταγωνισμός
- Η δομή, οι λειτουργίες της ιστοσελίδας και η εμφάνιση
- Το περιεχόμενο του ιστότοπου
Ο σωστός σχεδιασμός ιστοσελίδας απαιτεί να αφιερώσετε χρόνο για να απαντήσετε σε ερωτήσεις που θα σας βοηθήσουν να καθορίσετε το σκοπό κατασκευής, να οργανώσετε τη δομή, να επιλέξετε τις λειτουργίες και τα περιεχόμενα.
Ο σχεδιασμός ιστοσελίδας δεν μπορεί να βασιστεί σε ένα συγκεκριμένο πρότυπο. Έχει μεγάλη διαφορά ο σχεδιασμός ιστοσελίδας eshop με σκοπό την πώληση προϊόντων απ΄ότι ο σχεδιασμός ιστοσελίδας για εταιρικό website.
Άσχετα όμως από το είδος του ιστότοπου (website – eshop), θα χρειαστεί να απαντήσετε σε ερωτήσεις που αφορούν:
- Τον σκοπό κατασκευής
- Τις λειτουργίες
- Τη δομή του
- Τα περιεχόμενα
Για παράδειγμα, ένας ελεύθερος επαγγελματίας θα μπορούσε να απαντήσει στις παρακάτω ερωτήσεις για να αποφασίσει τη δομή, τις λειτουργίες και να θέσει τους βασικούς στόχους:
- Ποιες είναι οι παρεχόμενες υπηρεσίες;
- Στη δουλειά σας ο πελάτης πρέπει πρώτα να διερευνήσει την αγορά και έπειτα να αποφασίσει;
- Θα πουλήσετε από το website-eshop υπηρεσία ή προϊόν;
- Αρκεί μόνο μια σελίδα με όλες τις πληροφορίες ή χρειάζεται ένα μεγαλύτερο και ποιο περίπλοκο website;
- Θέλετε επιπλέον τηλεφωνήματα μέσω του website;
- Θέλετε να λαμβάνετε περισσότερα emails;
Ο σχεδιασμός ιστοσελίδας για κάθε ξεχωριστή επιχείρηση ή δραστηριότητα μπορεί να ζητάει απαντήσεις σε πολλές περισσότερες και διαφορετικές ερωτήσεις.
Ο σκοπός κατασκευής του website ή eshop
Σχεδιασμός ιστοσελίδας: Καθορισμός σκοπού
Ο σχεδιασμός ιστοσελίδας καθορίζεται κυρίως από το σκοπό για τον οποίο θα κατασκευαστεί το website ή το eshop. Με το σκοπό κατασκευής καθορισμένο, μπορούμε να ορίσουμε τη δομή, τις λειτουργίες και το περιεχόμενο του ιστότοπου μας.
Ο κυριότερος σκοπός των περισσότερων επιχειρηματικών ιστότοπων (website & eshop) είναι η αύξηση των πωλήσεων. Ακόμα και οι ιστότοποι με ενημερωτικό ή και εκπαιδευτικό περιεχόμενο που προσελκύουν πολλούς επισκέπτες έχουν ως τελικό στόχο τη μετατροπή των επισκεπτών τους σε δυνητικούς πελάτες για να τους πουλήσουν υπηρεσίες, ψηφιακά προϊόντα κ.α.
Για να είναι ξεκάθαρος ο σκοπός τον οποίο θα εξυπηρετήσει το website ή eshop θα χρειαστεί να απαντήσετε σε ερωτήσεις σαν:
- Ποιό είναι το κοινό στο οποίο στοχεύετε; Ποιος είναι πιθανό να επισκεφτεί τον ιστότοπο μας και να αγοράσει προϊόντα ή υπηρεσίες;
- Ποιοι είναι οι στόχοι του ιστότοπου; Θέλετε να:
- Χτίσετε την αναγνωρισιμότητα της επωνυμίας;
- Δημιουργήσετε νέους πελάτες;
- Τονώσετε την αναγνωρισιμότητα της επωνυμίας?
- Βελτιώσετε την επικοινωνία με τους πελάτες;
- Δημιουργήσετε ένα ενημερωτικό ιστολόγιο;
- Αυξήσετε τις πωλήσεις;
- Παρέχετε πρόσβαση σε μια κοινότητα αυζητήσεων;
Τι κάνει ο ανταγωνισμός;
Οι πιθανότητες να υπάρχουν ανταγωνιστικοί ιστότοποι που πουλούν ίδια προϊόντα ή υπηρεσίες με εσάς είναι μεγάλες. Αφιερώστε χρόνο για να επισκεφτείτε τα website ή eshop τους και να παρατηρήσετε τι λειτουργεί και δε λειτουργεί καλά για αυτούς.
Συγκρίνετε τα συμπεράσματά σας με αυτά που έχετε στο μυαλό σας για το δικό σας ιστότοπο. Ο δικός τους σχεδιασμός ιστοσελίδας ίσως αποτελέσει έμπνευση για τη δημιουργία κάτι εξαιρετικού.
Η δομή, οι λειτουργίες και η εμφάνιση
Έχοντας αρχίσει να προσδιορίζουμε τις πληροφορίες που θέλουμε να υπάρχουν στην ιστοσελίδα, website ή eshop είναι αναγκαίο να οργανώσουμε τον τρόπο με τον οποίο θα εμφανίζονται. Ο σωστός σχεδιασμός ιστοσελίδας θα εξασφαλίσει σωστή οργάνωση της ώστε ο χρήστης μας να μπορεί να βρεί εύκολα αυτό που ψάχνει πχ. μια πληροφορία αλλά και να αλληλεπιδρά το ίδιο εύκολα πχ. να στέλνει αίτημα προσφοράς.
Δημιουργήστε έναν βασικό χάρτη, σχεδιάστε τη δομή της ιστοσελίδας σας. Παρακάτω βλέπετε πως δείχνει ένα τυπικό σχέδιο της δομής μιας ιστοσελίδας. Δε σας χρειάζεται κάποιο ειδικό πρόγραμμα, αρκεί μόνο χαρτί και μολύβι για να το δημιουργήσετε:
Αλήθεια, γνωρίζει κάποιος άλλος καλύτερα τη δουλειά σας; Κανένας δεν είναι ικανότερος από τον ίδιο τον επαγγελματία στο να περιγράψει ολοκληρωμένα τον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησής του στο χαρτί.
Ξεκινήστε οργανώνοντας τη βασική δομή της ιστοσελίδας σας, στην οποία εκτός από τις ενότητες “Επικοινωνία” και “Η Εταιρεία” πρέπει να προσδιοριστούν με σαφήνεια οι υπηρεσίες και τα προϊόντα.

Σε αυτό το σημείο έχουμε ολοκληρώσει και γνωρίζουμε ακριβώς ποια θα είναι η δομή της ιστοσελίδας μας. Με αυτές τις πληροφορίες και με τη χρήση κάποιου δωρεάν λογισμικού διαχείρισης περιεχομένου (τα γνωστά CMS) μπορούμε να ξεκινήσουμε την κατασκευή του website μας.
Με το πλάνο δομής της ιστοσελίδας έτοιμο έχει ολοκληρωθεί ένα τμήμα αλλά όχι ολόκληρος ο σχεδιασμός ιστοσελίδας. Γνωρίσουμε όμως τις σελίδες και το περιεχόμενο που θα έχει καθεμία.
Στο επόμενο βήμα, ο επαγγελματικός σχεδιασμός ιστοσελίδας απαιτεί τη δημιουργία ενός navigation flow που όμως δεν είναι απαραίτητο να γίνει από εσάς. Έχουμε ξεκαθαρίσει πως ο οδηγός αυτός δημιουργήθηκε για αρχάριους που θέλουν να κατασκευάσουν μόνοι τους αλλά σε γερές βάσεις την ιστοσελίδα, website ή eshop τους. Για παράδειγμα, η ροή πλοήγησης για τους χρήστες ενός eshop έχει την παρακάτω μορφή:

Επιλογή κατάλληλου περιεχομένου
Το περιεχόμενο έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην επιτυχία ενός ιστότοπου. Ο σχεδιασμός ιστοσελίδας δεν θα αποδώσει χωρίς ποιοτικό περιεχόμενο.
Για να αποφασίσετε σωστά απαντήστε σε ερωτήσεις όπως:
- Ποιες πληροφορίες θα χρησιμοποιήσετε στο site και το eshop για να πετύχετε τους στόχους σας; Τι λέξεις-φράσεις κλειδιά θα χρησιμοποιήσετε για να κερδίσετε επισκέψεις από τις μηχανές αναζήτησης;
- Ποιες είναι οι πληροφορίες που θα παρουσιάσετε στο στοχευμένο κοινό;
Για να ετοιμάσετε τα περιεχόμενα θα χρειαστεί:
- (α)Επιλογή και συγγραφή κειμένων
- (β) Συλλογή multimedia υλικού
(α) Συγγραφή κειμένων
Γράψτε τα κείμενα που αντιστοιχούν σε κάθε σελίδα και συγκεντρώστε οπτικό υλικό για κάθε μια από αυτές ξεχωριστά. Τα κείμενα σας πρέπει να είναι γραμμένα με τέτοιο τρόπο ώστε να τα διαβάζουν εύκολα άνθρωποι και μηχανές αναζήτησης.
Είναι σημαντικό να συγγράψετε κείμενα βελτιστοποιημένα για SEO από την αρχή. Κάντε έρευνα για να προσδιορίσετε τις λέξεις-φράσεις κλειδιά που θα χρησιμοποιήσετε και πανω τους δημιουργήστε τα κείμενά σας.
(β) Επιλογή multimedia υλικού
Το multimedia υλικό θα χρειαστεί για να βελτιώσει όχι μόνο την εμφάνιση αλλά και το περιεχόμενο. Υπάρχει αρκετό υλικό που πιθανό να χρειαστεί να συγκεντρώσετε και μπορεί να είναι:
- Λογότυπο
- Τα χρώματα
- Γραμματοσειρές
- Εικόνες
- Φωτογραφίες
- Illustrations
- Infographics
- Videos
Στο στάδιο που βρίσκεστε, ο σχεδιασμός ιστοσελίδας έχει προχωρήσει σε σημαντικό βαθμό: Γνωρίζετε ποιος είναι ο ανταγωνισμός, έχετε τη βασική δομή και το περιεχόμενο έτοιμο και μπορείτε να προχωρήσετε με τις εργασίες που θα εμφανίσουν την ιστοσελίδα, το website ή το eshop σας στο internet.
Με όλες τις πληροφορίες έτοιμες έχετε ολοκληρώσει σχεδόν το 80% των εργασιών κατασκευής. Έχετε μειώσει σημαντικά το κόστος κατασκευής ιστοσελίδας αλλά και το χρόνο που θα χρειαστεί για να ολοκληρωθεί η κατασκευή της.
Συνεχίστε αγοράζοντας domain name και υπηρεσία hosting. Χρησιμοποιώντας κάποιο δωρεάν λογισμικό CMS σαν το WordPress μπορείτε να ολοκληρώσετε την κατασκευή.
Αν νομίζετε πως η συνέχεια (η αγορα hosting server και η εγκατάσταση wordpress) είναι δύσκολη στη Front Page μπορούμε να ολοκληρώσουμε τις εργασίες.
Χρησιμοποιήστε το εργαλείο υπολογισμού τιμής κατασκευής ιστοσελίδας για να πάρετε μια εικόνα της τελικής τιμής κατασκευής ή ζητήστε μας προσφορά.